[Download] "Folklore and Literacy: A View from Nova Scotia (Essay)" by Ethnologies * eBook PDF Kindle ePub Free
eBook details
- Title: Folklore and Literacy: A View from Nova Scotia (Essay)
- Author : Ethnologies
- Release Date : January 22, 2004
- Genre: Social Science,Books,Nonfiction,
- Pages : * pages
- Size : 213 KB
Description
Cet article decrit un projet-pilote en alphabetisation, base dans un musee, qui s'est deroule a Windsor, en Nouvelle-Ecosse, durant l'automne 1999. L'auteure a coordonne ce projet en collaboration etroite avec un praticien local de l'alphabetisation. L'etude de Windsor faisait partie d'un projet national entrepris par l'Association des musees canadiens, finance par une bourse d'initiative en recherche strategique du CRSHC. Le projet a attire quatre participantes, bien que l'une d'elles l'ait quitte, pour des raisons personnelles, avant d'avoir fini sa recherche. Ces femmes ont choisi des objets comme sujets d'etude et ont recu de l'aide pour les techniques de recherche et de documentation. En tant que discours impliquant des traditions d'expression comportementale et de vision du monde, le folklore joue un role important dans l'alphabetisation. Cet article examine de maniere specifique les interactions entre les participantes, leurs choix de sujets, l'environnement museal, et signale le besoin d'une comprehension des notions de valeur, classe, genre et contextes d'utilisation dans l'evaluation de l'alphabetisation. L'article passe en revue la litterature sur le sujet, plus particulierement les etudes ethnographiques sur l'alphabetisation, en mettant l'accent sur les travaux recents dans les regions atlantiques du Canada. Il discute egalement des aboutissements de cette etude et des orientations futures de ce type de recherche qualitative basee dans une communaute. This article describes a pilot project in museum based literacy learning that took place in Windsor, Nova Scotia in the autumn of 1999. The author coordinated the project in close consultation with a local literacy practitioner. The Windsor study was part of a national project undertaken by the Canadian Museums Association and funded by a SSHRC Strategic Research Grant Initiative. The project attracted four female participants, although one left before completing her research for personal reasons. The women chose objects as topics for study, and were given assistance with research and documentation techniques. As a discourse involving traditions of expressive behaviour and worldview, folklore plays an important role in literacy education. Specifically, this discussion examines the interactions between the participants, their chosen topics, and the museum environments, and underscores the need for an understanding of value, class, gender and contexts of use in an appreciation of literacy. A review of relevant literature is included, focusing on ethnographic studies of literacy with particular emphasis on recent work in Atlantic Canada. Outcomes of the study and future directions for this kind of community based, qualitative research are also discussed.